Zapraszamy do Centrum Skutecznej Terapii i Edukacji „Mądre Słówka”

tel. 503 850 205

Mowa dziecka a oddychanie

Prawidłowa mowa uzależniona jest również od oddychania. Żeby dobrze mówić, trzeba wyćwiczyć prawidłowy tor oddechowy. Czynność oddechowa składa się z fazy wdechu i fazy wydechu. W czasie mówienia wdychamy powietrze przez usta, wydychamy przez usta oraz usta i nos.

Prawidłowy tor oddechowy ułatwia proces usprawniania aparatu artykulacyjnego oraz kontrolowanie wydechu, wydłuża fazę wydechową, umożliwia także wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.

Usprawnia koncentrację, uczy spokoju i ekonomicznego zużywania powietrza poprzez zabawę. Ćwiczenia oddechowe powinny zatem być nieodłącznym elementem wstępnym w terapii zaburzeń mowy.

Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wydechowej:

  • Dmuchanie na watę, papierek, wiatrak itp.
  • Dmuchanie na zawieszone przedmioty
  • Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej i innych lekkich przedmiotów
  • Dmuchanie w dmuchajkę ciągłym strumieniem
  • Puszczenie baniek mydlanych
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy
  • Wypowiadanie na jednym wydechu samogłosek
  • Gwizdanie
  • Gra na instrumentach (trąbce, harmonijce, flecie)
  • Chuchanie na ręce

Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wdechowej:

  • Wąchanie
  • Wciąganie powietrza nosem, wydychanie ustami
  • Ćwiczenia oddechowe przeponą
  • Przenoszenie słomką papierowych kropek (np. biedronki, muchomora, choinki, kropel deszczu, śniegu), przenoszenie słomką płatków lub chrupek z miseczki do miseczki.

 

Marta Malinowska
logopeda
Centrum Skutecznej Terapii i Edukacji „Mądre Słówka” w Opolu